Jonge Kind Specialist in het IKC
Beste deelnemer,
Jij bent begonnen met de leergang “jonge kind specialist in het IKC”. Leuk dat je meedoet! We hebben er veel zin om onze kennis over het jonge kind met jou te delen. Echter onze werkwijze is naast het aanleveren van informatie ook erg gericht op het stimuleren van onderlinge interactie. Wij geloven er namelijk erg in dat in elke groep deelnemers al veel expertise aanwezig is. Door bij elkaar te spieken verbreed je ook jouw kennis en doe je nieuwe vaardigheden op. Vandaar dat onze leergang zo is ingericht dat de verschillende manier van leren volop worden ingezet. We gaan met elkaar in gesprek, we gaan oefenen, we gaan discussiëren en we gaan ervaren met elkaar. Zo vorm jij tijdens deze leergang steeds meer jouw eigen visie t.a.v. de ontwikkeling het jonge kind 2-7 jaar.
In deze digitale leeromgeving (DLO) vind je de volgende onderdelen:
- Een leeg portfolio dat je tijdens de leergang invult. Dit portfolio helpt je om je eigen ontwikkeling te volgen en wordt ook gebruikt om je eindopdracht te structureren.
- Informatie om je kennis over het onderwerp van de komende bijeenkomst vooraf bij te spijkeren.
- Voor sommige bijeenkomsten bereid je je voor met een doe- of denkopdracht.
- Tijdens de bijeenkomsten hoef je geen aantekeningen te maken, want alle presentaties zijn als hand-out beschikbaar in de DLO.
- Links naar interessante websites, artikelen, en andere relevante materialen.
- Na bijeenkomst 2, 3 en 4 werk je aan praktijkopdrachten, die ook in de DLO staan.
- Tussen bijeenkomst 5 en 6 ga je aan de slag met je eindpresentatie. In de DLO vind je uitleg en benodigdheden voor deze opdracht.
Programma
Dag 1: Inleiding tot de ontwikkeling van het jonge kind
- Kennismaking
- De normale ontwikkeling van kinderen 0-7 jaar: het brede overzicht
- Breinontwikkeling van het jonge kind en relatie met spel en leren
- De cruciale rol van spelen, leren en ontwikkelen in de jonge jaren
Dag 2: Pedagogische fundamenten en pedagogisch partnerschap
- Pedagogische basisdoelen en interactievaardigheden
- Pedagogische visies op spelen en ontwikkelen
- Pedagogisch en educatief partnerschap kinderopvang-basisonderwijs
- Pedagogisch en educatief partnerschap met ouders
Dag 3: Spelen, leren en ontwikkelen in een doorgaande lijn
- Doorgaande speel-, leer, en ontwikkellijnen
- SLO doelen als houvast
- Verschillende manieren waarop kinderen leren
- Leerdoelen voor het jonge kind: vormgeven en implementeren
- Materialen en rijke speel- en leeromgevingen
- Spelbegeleidingstechnieken en activiteitenplanning
Dag 4: Volgen, signaleren en ontwikkelingsondersteuning
- Signalering van ontwikkelingsachterstanden en -stoornissen
- Planmatige aanpak voor individuele kinderen en groepsoverzichten
Dag 5: In de praktijk
- Praktijkgerichte oefeningen en casusbesprekingen
- Doorgaande leerlijnen tussen kinderopvang en basisschool
- Beleidsontwikkeling en kennisoverdracht binnen teams
Dag 6: Afsluiting
- Reflectie op de leergang en persoonlijke leerdoelen aan de hand van de eindpresentatie
- Afsluiting en certificering
Voor deze leergang geldt dat een 100% aanwezigheidsverplichting wordt gesteld. Echter het kan natuurlijk zo zijn dat je vanwege onvoorziene/ onverhoopte omstandigheden een van de bijeenkomsten echt niet aanwezig kunt zijn. Neem in dat geval contact met ons op. Voor deze gemiste bijeenkomst bieden we je dan een vervangende opdracht aan.
We nodigen je uit om tijdens de bijeenkomsten, maar natuurlijk ook tussen de bijeenkomsten in contact met ons te zoeken wanneer je ergens tegen aan loopt of wanneer je vragen of opmerkingen hebt. Je kunt ons bellen tel: 0582037130 of mailen via info@spiekr.nl We helpen je graag verder.
Als afsluiting wensen we je vooral heel erg veel plezier toe tijdens deze leergang. Het jonge kind en zijn ontwikkeling is zo enorm interessant daar ben je zelfs in 6 bijeenkomsten nog niet over uitgesproken!
Groeten Team Spiekr