Beste IKC-medewerker, beste deelnemer aan het scholingsprogramma voor IKC-medewerkers in Leeuwarden,
Wat leuk dat je deelneemt aan dit twee jaar durende programma voor IKC-medewerkers in Leeuwarden. Wij zijn Spiekr en stellen ons graag aan je voor. Spiekr is een kenniscentrum voor professionals die zich inzetten voor het jonge kind (0-13 jaar). Wij geloven dat professionals zoals jij beschikken over veel kennis en expertise. De drive om het voor kinderen elke dag weer goed te doen, is stevig aanwezig in onze sector. Ons doel is het bieden van optimale ontwikkelingskansen voor kinderen, maar dat is niet altijd eenvoudig. Kinderen zijn unieke wezens met hun eigen karakter en ontwikkelbehoeften. Ze doorlopen verschillende ontwikkelingsfasen en hebben daarbij onze begeleiding hard nodig. Soms schiet onze kennis en expertise tekort. In zo’n geval is het prettig om te kunnen sparren met iemand die je verder kan helpen. Wij noemen dat bij Spiekr ‘spieken’.
Nut en noodzaak van het programma
Als IKC-medewerker speel je een belangrijke rol in de ontwikkeling van kinderen van 2 tot 7 jaar. Daarnaast ben je een belangrijke schakel tussen de collega’s van de kinderopvang en de leerkrachten van het primair onderwijs binnen het IKC. Leeuwarden heeft deze verbindende rol serieus genomen en jouw functie gecreëerd om samenwerking en leren van elkaar over de grenzen van kinderopvang en onderwijs mogelijk te maken. Samenwerken rondom het kind biedt mooie kansen, maar eenvoudig is het niet.
De cultuur binnen de kinderopvang verschilt van die binnen het primair onderwijs. Werkwijzen lopen uiteen, visies zijn niet altijd op elkaar afgestemd, en ook verschillende cao’s en financieringssystemen spelen een rol. Integraal samenwerken vraagt dus om een zorgvuldige aanpak. Wij geloven dat je mensen dichter bij elkaar kunt brengen door ze bij elkaar te laten ‘spieken’ en van elkaar te laten leren. Voor leerkrachten is het waardevol om te zien hoe pedagogisch medewerkers kinderen observeren, begeleiden, met ouders samenwerken en doelen nastreven. Andersom kunnen pedagogisch medewerkers veel leren van de werkwijze van leerkrachten.
Zo leer je niet alleen meer over elkaars werk, maar bouw je ook aan een sterke relatie. Vanuit deze relatie kun je beter samenwerken aan de doorgaande lijnen in de ontwikkeling van kinderen, zowel pedagogisch als didactisch. Dit leidt tot belangrijke gesprekken over aanpak en werkwijze, die bijdragen aan een gezamenlijke aanpak rondom het kind en zijn ouders.
Dit programma is erop gericht om jouw kennis en vaardigheden te versterken, zodat je deze samenwerking kunt bevorderen en je zelfverzekerd voelt in je rol. We maken gebruik van de Golden Circle-methodiek (WHY, WHAT, HOW), waarin we onderzoeken wat integraal samenwerken oplevert voor het kind en zijn ouders, wat jouw rol hierin is, en hoe je hier praktisch aan kunt bijdragen. Zo draag je bij aan het verminderen van onderwijsachterstanden en help je kansengelijkheid te vergroten. Het programma ondersteunt je in het versterken van de verbinding tussen kinderopvang en primair onderwijs, zodat jouw positie als IKC-medewerker stevig verankerd wordt in de organisatiestructuur van een Plus IKC.
Spieken
Spieken met elkaar is in onze ogen heel helpend en gezond. Je hoeft niet alles zelf te doen, te weten en te kunnen. Samenwerken kan beter voor het kind zijn dan alles alleen proberen op te lossen. Dat is waar wij in geloven. Met acht vaste collega’s en zo’n vijftien vaste zzp’ers bieden we professionals in het onderwijs, de kinderopvang en andere werkvelden voor het jonge kind op maat gemaakte trainingen, coaching, begeleiding en advies aan. De gemeente Leeuwarden heeft ons gevraagd om ook voor jou een programma op maat te maken.
Op maat voor jou
We richten ons op jou, want hoewel het programma aan 25 collega’s tegelijkertijd wordt aangeboden, proberen we het toch zo persoonlijk mogelijk te maken. Eerst kijken we naar de kennis en vaardigheden die je al hebt, zodat we daarop kunnen aansluiten. We zoeken daarbij graag die zone van naaste ontwikkeling op. In het programma nodigen we je uit om jouw ervaringen met anderen te delen, zodat zij van jou kunnen leren en andersom. Om deze leerzame interactie te stimuleren, proberen we de stamgroepen zo samen te stellen dat groepsleden elkaar echt kunnen aanvullen. In het programma vind je theorie om je basiskennis op te frissen, te verrijken en te verbreden. De opdrachten zijn zo ontworpen dat ze je echt iets opleveren. Je gaat dus aan de slag met opdrachten waar je in de praktijk iets aan hebt. Wij gunnen je nieuwe inzichten, meer kennis en het gevoel van bewust bekwaam zijn.
Individueel en in groepsverband leren
Naast de vaste bijeenkomsten kun je je inschrijven voor coachingsgesprekken (individueel) en intervisiebijeenkomsten (max. zes deelnemers). Ook hebben we deze digitale leeromgeving voor je vormgegeven, waar je theorie en opdrachten vindt om je voor te bereiden op de bijeenkomsten. Het programma van de bijeenkomsten vind je hier ook terug. Daarnaast kun je met de aangeboden theorie in de praktijk experimenteren door een denk-, doe- of kijkopdracht uit te voeren.
Portfolio
Aan het begin van het programma stel je een ontwikkeldoel voor jezelf. Wat wil je leren in deze twee jaar en hoe kun je aan dat doel werken? Dat beschrijf je in je portfolio. Door het bijwonen van de bijeenkomsten en uitvoeren van de opdrachten werk je geleidelijk toe naar jouw doel. De voortgang houd je steeds zelf bij. Elke stap is een succes, ook als je niet meteen merkt dat je groeit.
Leren is vallen en opstaan
Een leerproces kent vele fases, waaronder de fase van ‘ik zie het helemaal niet meer zitten!’ Dat is normaal. Mocht je op zo’n punt komen, geen paniek! Spiekr staat klaar om je verder te helpen. Je kunt je opgeven voor een coachgesprek of naar een intervisiebijeenkomst gaan. En als je tussendoor iets wilt weten, kun je ons altijd bellen of mailen.
Wat als je een keer niet kunt komen?
Iedereen is wel eens ziek of gaat op vakantie. Als je een bijeenkomst moet missen, neem dan contact op met de programmaleider, Jenneke Koopman (06-82393155) of via j.koopman@spiekr.nl.
Spelenderwijs leren
Net zoals kinderen het meeste leren door te doen en te ervaren, ga jij het in de praktijk ook gewoon ervaren. Wij hopen je spelenderwijs nieuwe dingen aan te kunnen bieden, door middel van praktijkvoorbeelden en context.
We hopen dat we je via deze bijeenkomsten, de kijk-, denk- en doe-opdrachten en de ondersteuning door intervisie en coaching verder op weg kunnen helpen om de samenwerking tussen de kinderopvang en het primair onderwijs nog steviger vorm te geven.
Veel succes en vooral heel veel plezier!