Categorie: Kinderen 4-12 (BSO), Kindontwikkeling en gedrag, Teamscholing & studiedagen

(H)erkennen en begeleiden van ontwikkelingsvoorsprong

3 bijeenkomsten Prijs op aanvraag
Sterk praktijkgericht
Beschikbaar in heel Noord-Nederland
Leer van de expert!

Training – (H)erkennen en begeleiden van een ontwikkelingsvoorsprong bij jonge kinderen (0 – 7 jaar)

Aansluiten op de behoeften van een kind met een ontwikkelingsvoorsprong vraagt om specifieke kennis en een integrale aanpak. Je wilt ieder kind een optimale ontwikkelkans bieden en om dat voor deze kinderen te kunnen doen is tijdige signalering een voorwaarde. Immers, hoe beter je weet wie een kind is en wat een kind nodig heeft, hoe optimaler de ontwikkelkansen!

Bij signalen van een mogelijke ontwikkelingsvoorsprong wil je de beste begeleiding kunnen bieden in een doorgaande lijn. Maar hoe herken je een ontwikkelingsvoorsprong? Wat heeft een kind met een ontwikkelingsvoorsprong van je nodig? En hoe kun je een doorgaande lijn borgen?

Voor wie?

Het programma is voor leerkrachten uit de onderbouw, IB-ers, pedagogisch medewerkers, pedagogisch coaches en managers in opvang en basisonderwijs.

Jij bent een pedagogisch professional en je werkt met jonge kinderen (0-7 jaar). In jouw werk heb jij veel expertise en ervaring in het werken met jonge kinderen. Je weet veel over de ontwikkeling van jonge kinderen en het aansluiten op de behoeften van deze kinderen. Minder zicht heb je op de ontwikkeling en behoeften van jonge kinderen met een mogelijke ontwikkelingsvoorsprong en het borgen van een doorgaande lijn voor deze kinderen.

Wat je gaat leren

We gaan samen aan de slag om jou te voorzien in antwoorden op de volgende vragen:

  • Welke signalen kunnen bij jonge kinderen duiden op een ontwikkelingsvoorsprong?
  • Wat hebben kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong nodig van jou als professional?
  • Wat zijn mogelijke risico’s van het niet tijdig signaleren van een ontwikkelingsvoorsprong?
  • Hoe kan je een doorgaande lijn voor deze kinderen realiseren en/of bewaken?

Leerdoelen

  • Basiskennis over ontwikkeling, een ontwikkelingsvoorsprong en het signaleren ervan bij (zeer) jonge kinderen.
  • Inzicht in de behoeften die deze kinderen doorgaans hebben.
  • Inzicht in het belang van tijdige signalering en de risico’s voor de ontwikkeling bij niet tijdige signalering.
  • Kennis over de doorgaande lijn van opvang naar basisschool.
  • Kennis over de taken en rollen ten aanzien van het begeleiden en ondersteunen van kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong van de betrokken professionals.
  • Inzicht in het belang van een integrale aanpak, de opdracht van de kinderopvang en de opdracht van school.

Werkwijze

Het programma bestaat naast 3 uur zelfstudie uit 3 trainingsbijeenkomsten van steeds 3 uur.

Tussen de bijeenkomsten door voer je een observatie uit op je werkplek en maak je een opdracht. Er zit voldoende tijd tussen de bijeenkomsten zodat je het geleerde kunt toepassen in de praktijk en hierop kunt terugblikken tijdens de volgende bijeenkomst.

Toelating

Je bent als professional werkzaam binnen de kinderopvang of het onderwijs.

Startdatum

Het programma wordt incompany of voor samenwerkende groepen aangeboden. De startdatum en locatie worden geheel naar wens en op maat aangeboden.

Het basisprogramma bestaat uit 3 trainingsbijeenkomsten van elk 3 uur. Naar wens kan dit worden uitgebreid.

Studiebelasting

  • Trainingen: 3 uur per bijeenkomst.
  • Zelfstudie: ongeveer 3 uur in totaal.


Globaal programma van de trainingsdagen (het definitieve programma is afhankelijk van jullie beginsituatie)

Trainingsbijeenkomst 1:

  • Kennismaken
  • Ontwikkeling en ontwikkelingsvoorsprong: hoorcollege en diverse werkvormen.
  • Theorie en werkvormen om samen op onderzoek uit te gaan naar de behoeften van kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong.
  • Uitleg over de thuisopdracht.
  • Terugblik en vooruitkijken op de volgende bijeenkomst.

Trainingsbijeenkomst 2:

  • Korte terugblik.
  • Aan de slag met de thuiswerkopdracht.
  • Hoorcollege: vroegtijdig signaleren van een ontwikkelingsvoorsprong.
  • Workshop: observeren & signaleren.
  • Uitleg over de observatie.
  • Terugblik en vooruitkijken.

Trainingsbijeenkomst 3:

  • Terugblik op de afgelopen periode middels een korte actieve werkvorm.
  • Hoorcollege: begeleiden van kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong; taken en rollen.
  • Workshop: van signalering naar een integrale aanpak en doorgaande lijn.
  • Evaluatie van de bijeenkomsten en leeropbrengsten van de deelnemers.
  • Acties: kennis integreren, organiseren en motiveren.


Wil je weten wat Spiekr voor jou kan betekenen?
Neem dan contact op voor het maken van een afspraak. We bespreken graag wat er mogelijk en nodig is.

Contact

Wil je rechtstreeks contact met Spiekr? Neem dan contact op via telefoonnummer 058-203 7130. Mailen kan natuurlijk ook: info@spiekr.nl of maak gebruik van onderstaand contactformulier.